Symbolen Symbolen

De kleuren van de Antependium zijn:
Wit: glans van God en de heiligen, de kleur van reinheid en onschuld, de kleur van Christus.
Het witte Antependium wordt bij dopen, Heilig Avondmaal, Pasen en de vreugdetijd daarna, Hemelvaart en Kerst gebruikt.

Paars is de kleur van de rouw.
Het paarse Antependium wordt gebruikt tijdens de 40-dagentijd voor Pasen en de adventstijd voor Kerst.

Rood is de kleur van bloed en vuur, kleur van de Heilige Geest van de kerk.
Het rode Antependium wordt gebruikt tijdens de bevestiging van de ambtsdragers en Pinksteren.

Groen is de kleur van de natuur in de zomer, van de hoop op de komende grote zomer, ook de kleur van Gods barmhartigheid.
Dit Antependium wordt gebruikt op de overige zondagen.

Klik hier voor een uitleg van Dr. Oane Reitsma, predikant in de gemeente Hilversum.

Bloemen in de kerk en een groet thuis

Op het liturgisch centrum staat elke zondag tijdens de eredienst een bloemstuk of bos bloemen. Bloemen zijn kleur- en vormrijke scheppingen van God. Daarom plaatsen we elke zondag een mooie bos bloemen. Deze bloemen worden door gemeenteleden, volgens een te volgen rooster gekocht. Het bloemetje dat tijdens de zondagse eredienst in de kerk heeft gestaan wordt na afloop naar een gemeentelid gebracht. Je kunt met bloemen iemand blij maken of ermee zeggen dat je aan hem of haar denkt. In verdrietige tijden kunnen bloemen ook heel veel betekenen. Ze kunnen troost bieden of herinneringen levend houden. Wilt u ook een boeket verzorgen dan kunt u zich aanmelden via Bloemengroet@pghurdagryp.nl

Liturgisch bloemschikken

Liturgisch bloemschikken is meer dan de kerk versieren, het wil de boodschap van de bijbel ondersteunen en verdiepen.
Soms kan het gebeuren dat de schikking, samen met de uitleg ervan, je dieper raakt dan de preek. Een bloemstuk maken is denkwerk en inlevingsvermogen, verbeeldingskracht en technische vaardigheid.
In Hurdegaryp werken we meestal vanuit een tekst of thema. Op bijzondere dagen, bijvoorbeeld in de veertigdagentijd worden liturgische schikkingen gemaakt ter ondersteuning van de lezing en het onderwerp van de dienst.
Wilt U ook eens een keer meedoen of komen kijken  dan kunt U altijd even kontakt opnemen met : Het is altijd weer een uitdaging om na te denken over de inhoud van een viering en naar aanleiding daarvan een liturgisch bloemstuk te maken.